Tento web používá cookies k dosažení potřebné funkcionality. Dalším jeho použitím s tímto souhlasíte. Více informací

Dziedzictwo UNESCO

CEL
Republika Czeska, Austria, Węgry, Holandia
POCZĄTEK/KONIEC
Kraków - Czeski Krumlov, Wiedeń, Budapeszt, Amsterdam
PRZYSTANKI
Czeski Krumlov, Wiedeń, Budapeszt, Amsterdam
LICZBA DNI
3 dni
PRZEJAZD
autobus, pociąg
CZAS PRZEJAZDU
Czeski Krumlov: 09:55; Wiedeń: 06:15; Budapeszt: 13:45; Amsterdam: 23:10
CENA CAŁKOWITA OD
Czeski Krumlov: 13,9 €; Wiedeń: 11,9 €; Budapeszt: 21,9 €; Amsterdam: 41,9 €
STUDENCI I SENIORZY
Czeski Krumlov: 7,9 €; Wiedeń: 11,9 €; Budapeszt: 21,9 € ; Amsterdam: 38,9 €
ANGLOJĘZYCZNY STEWARD/STEWARDESSA NA POKŁADZIE
REZERWACJA MIEJSC BEZPŁATNIE
ZMIANA/ANULOWANIE BILETU ZA DARMO DO 15 MINUT PRZED WYJAZDEM
JESTEŚ NA CZAS LUB PŁACISZ MNIEJ GWARANCJA PRZYJAZDU NA CZAS

Czeski Krumlov - ciekawostki

Czeski Krumlov - ciekawostki

Z autobusu prosto w historię Czeskiego Krumlova

Z naszego żółtego autobusu można wysiąść bezpośrednio przy pałacowym parku na przystanku Špičák. Jeżeli chcesz się przespacerować, wysiądź na dworcu autobusowym. Nawet stąd do zabytków z listy UNESCO jest tylko kilka kroków. Czeski Krumlov to nieduże miasteczko, którego piękno najlepiej odkrywać przemierzając jego malownicze uliczki piechotą.

Najlepszy czas na taki spacer to wiosna lub jesień. Jeżeli nie przeszkadzają Ci tłumy turystów, do których dołączają jeszcze rzesze kajakarzy, którzy spływają do miasta po rzece Wełtawie, możesz się wybrać do perełki Południowych Czech oczywiście również w lecie. Przed przyjazdem warto też sprawdzić kalendarz tutejszych festiwali. Odbywa się ich w mieście w ciągu roku przynajmniej kilka i przyciągają setki gości.

Ci, których już bolą nogi, mogą skorzystać z jednej z trzech linii komunikacji miejskiej. Bilet podstawowy kosztuje ok. dwudziestu koron, w zależności od długości trasy. Wszystkie trzy linie autobusowe spotykają się tylko na dworcu autobusowym niedaleko centrum miasta, skąd rozjeżdżają się w dalszą podróż.

Czeski Krumlov: Wyspa historii w zakolu Wełtawy

Co robić w Czeskim Krumlovie? Po prostu odpoczywać i cieszyć się atmosferą malowniczego zabytkowego miasteczka. W 1992 roku miasto zostało wpisane na listę UNESCO. Wszystko jest na tyle blisko, że chodzenie nas tak nie zmęczy, choć rzeczy wartych zobaczenia jest całe mnóstwo.

Pierwsze kroki najlepiej skierować na zamek i do pałacu. To drugi co do zajmowanej powierzchni zespół pałacowo-zamkowy w Czechach, z pięcioma dziedzińcami. Można w nim znaleźć na przykład pałacowy teatr barokowy, jeden z niewielu zachowanych teatrów barokowych na świecie, który powstał w 1691 roku.

Jedną z największych atrakcji pałacu są niedźwiedzie, które hoduje się tu już od ponad 400 lat. Obecnie w fosie między I i II dziedzińcem mieszkają niedźwiedzice Katarzyna i Maria Teresa.

Samo miasto składa się z kilku części. Miasto wewnętrzne, pełne gotyckich i renesansowych kamienic, leży w zakolu Wełtawy. Układ jego ulic nie zmienił się od czasów założenia miasta. Druga część to podzamcze zwane Latrán. A trzecia, ostatnia to tzw. Plešivec.

W czasie spaceru po mieście warto zwrócić uwagę na różnorodne herby i znaki rodowe umieszczone na zabytkowych budynkach. Najczęściej spotykanym herbem jest ten z pięciolistną różą rodu Rożemberków – od tego symbolu wywodzi się zresztą nazwa największego wydarzenia kulturalnego Krumlova – Festiwalu Pięciolistnej Róży.

Wiedeń - ciekawostki

Wiedeń - ciekawostki

Wiedeń pociągiem, autobusem i na rowerze

Dzięki lokalnej sieci metra centrum Wiednia jest w pobliżu – niezależnie od tego, czy wysiadasz z żółtego pociągu RegioJet na stacji Simmering czy na głównym dworcu kolejowym. Z tego wygodnego rozwiązania mogą skorzystać również osoby przyjeżdżające do Wiednia żółtymi autobusami dzięki opcji wysiadki na głównym dworcu kolejowym. Dworzec od pobliskiej stacji metra dzieli zaledwie kilka kroków.

Jeden bilet obowiązuje na wszystkie rodzaje środków komunikacji miejskiej, autobusy, tramwaje i metro. Bilet jednorazowy kosztuje 2,40 euro, jednodniowy 8 euro. Uwaga, bilet tygodniowy jest ważny zawsze od poniedziałku do poniedziałku. To, czy warto go kupić, zależy więc od tego, którego dnia przyjeżdżasz do Wiednia.

Warto rozważyć zakup Vienna City Card – oficjalnej karty turystycznej stolicy dostępnej w kilku wersjach. Oprócz tego, że dzięki niej nie trzeba się martwić o to, jaki bilet najlepiej kupić, zyskuje się ponad dwieście różnych zniżek na bilety wstępu itp. Karta turystyczna ma także własną aplikację mobilną.

W Wiedniu spotkać można mnóstwo rowerzystów. Aby do nich dołączyć, wystarczy wypożyczyć rower w którejś z firm wypożyczających rowery miejskie. Do samego serca zabytkowego „złotego” centrum Wiednia można się zresztą dostać wyłącznie pieszo lub na rowerze.

Cesarskie miasto pełne parków i ogrodów

Zwiedzanie Wiednia najlepiej zacząć właśnie od centrum. A czeka na Ciebie całe mnóstwo atrakcji. Okolice katedry św. Szczepana są pełne zabytków i muzeów, a całe historyczne centrum zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Koniecznie trzeba zobaczyć dawną siedzibę Habsburgów, Hofburg. Obecnie w kompleksie pałacowym znajduje się kilka muzeów.

Następnie warto wybrać się pod Hundertwasserhaus. Dla turystów, którzy widzieli już kawałek świata, budynek od razu skojarzy się z architekturą Gaudiego, której przykłady można zobaczyć w Barcelonie. Wiedeński budynek zaprojektował jednak austriacki architekt Friedrich Hundertwasser. Zewnętrzna fasada jest ozdobiona wieloma różnymi kolorowymi elementami. Ponadto każdy, kto mieszka w Hundertwasserhaus, ma prawo zaprojektować fasadę wokół okien własnego mieszkania zgodnie z własnym gustem. Budynek można podziwiać jedynie z zewnątrz, ewentualnie usiąść w kawiarni na parterze.
Naprzeciwko domu można z kolei odwiedzić Hundertwasser Village – centrum handlowe w wiejskim stylu z barem i sklepami.

Ci, którzy chcą lepiej poznać dzieje monarchii habsburskiej, do której należały także czeskie ziemie, powinni wybrać się do pałaców Schönbrunn i Belvederu. W drugim ze wspomnianych pałaców znajduje się bodaj najcenniejsza kolekcja dzieł sztuki Austrii.

Ponad połowę powierzchni miasta pokrywa zieleń – w Wiedniu jest ok. 280 parków i ogrodów cesarskich. Zwłaszcza przy podróży do Wiednia na wiosnę warto zarezerwować sobie czas na spacer i piknik w jednym z nich. Na przykład w parku Volksgarten każdej wiosny zakwita ok. 400 rodzajów róż.

Budapeszt - ciekawostki

Budapeszt - ciekawostki

Budapesztańska komunikacja publiczna – trudniejsza niż język węgierski

Fogadtatás! Witamy na Węgrzech, witamy w stolicy, Budapeszcie. Żółty autobus dociera do miasta nad Dunajem po paru godzinach drogi. Zatrzymuje się na placu Etele tér, przed budynkiem głównego dworca kolejowego Budapeszt-Kelenföld, na przystanku komunikacji miejskiej. Około 50 metrów dalej jest zejście do stacji metra, linia M4 prowadzi wprost do centrum.

Warto jednak przejechać się linią M1, tzw. linią jubileuszową. Nie z powodu miejsca, do którego jedzie, ale dla samej jazdy. Jest to najstarsze metro w Europie kontynentalnej, a linia ta została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jest dość nietypowa, ponieważ tory leżą tuż pod ziemią. Peron znajduje się na głębokości jednego piętra. Obowiązują na niej standardowe bilety miejskie. Na fanów transportu publicznego czeka w Budapeszcie jeszcze jedna atrakcja – naziemna kolejka linowa Budavári Sikló, nad Dunajem, w pobliżu słynnego Mostu Łańcuchowego. Kolejka wwozi pasażerów na Zamek Budański.

Dla Budapesztu charakterystyczne są też żółte tramwaje, które zawiozą Cię praktycznie wszędzie. Część tras prowadzi wzdłuż nabrzeża Dunaju, więc w trakcie wygodnej podróży można podziwiać tę majestatyczną europejską rzekę oraz panoramę Budy i Pesztu.

Jaki bilet kupić? Rodzajów biletów jest mnóstwo, a system biletowy może wydawać się turyście tak samo skomplikowany jak język węgierski. Niektóre bilety są okresowe, inne są ważne tylko w określonym środku transportu. Warto więc z wyprzedzeniem zaplanować trasę poruszania się po mieście na stronach miejskiego przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. W innym przypadku przyda się słowo „elvesztettem”, czyli „zgubiłem się”.

Budapeszt: Bogactwo wrażeń na wyciągnięcie ręki

Masz kilka dni lub tydzień wolnego i nie wiesz, jak wykorzystać ten czas? To dobra okazja na wycieczkę do Budapesztu. Miasto jest rozległe i oferuje mnóstwo atrakcji turystycznych. Zacząć można od samego systemu komunikacji miejskiej.

Warto przejechać się tzw. linią jubileuszową, czyli żółtą linią metra M1. Liczy tylko 11 stacji, a wszystkie znajdują się pod aleją Andrássy. To najstarsza linia metra w Europie kontynentalnej i jedna z największych atrakcji Budapesztu. Jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Sama aleja, pod którą przebiega linia, to najważniejsza ulica węgierskiej metropolii. Wzdłuż niej stoją budynki rządowe i eleganckie pałace, a aleja prowadzi do Bazyliki św. Szczepana. To jeden z najważniejszych zabytków Węgier, w którym pochowane są szczątki świętego króla Szczepana.

Na przeciwległym końcu alei Andrássy znajduje się Plac Bohaterów. Monument, który na nim stoi, pochodzi z 1929 roku. Wzniesiono go z okazji tysiącletniej rocznicy przybycia pierwszych osadników węgierskich do Doliny Karpackiej. W okolicach placu znajduje się Muzeum Sztuk Pięknych i zoo.

Odpocząć można w łaźniach. W mieście znajduje się kompleks Szechényi, największe uzdrowisko z łaźniami w całej Europie. Baseny termalne są zasilane przez dwa źródła o temperaturze wody 74 i 77 stopni.

Zobaczyć warto również budynek parlamentu, Most Łańcuchowy nad Dunajem (jako pierwszy połączył dwa oddzielne miasta, Budę i Peszt) lub Zamek Budański, na który wwozi nadziemna kolejka linowa ze stacją początkową przy moście.

Amsterdam - ciekawostki

Amsterdam - ciekawostki

Amsterdam: Miasto na wodzie z wyjątkową atmosferą

W mieście brakuje wyraźnej dominanty, która pomogłaby w orientacji w terenie. Czar Wenecji Północy skrywa się w jej atmosferze. Przecinające całe miasto kanały są najmłodszym tutejszym zabytkiem UNESCO. Dalszym jest linia obronna wokół miasta o łącznej długości 135 kilometrów. Jej unikatowość polega na fakcie, że w ten sposób centrum Holandii chronione jest przez ponad 40 fortów, które dzięki systemowi śluz są w stanie zatapiać określone tereny.

Ale wróćmy do miasta. Do najsłynniejszych części Amsterdamu należy bezspornie tzw. Dzielnica Czerwonych Latarni. Warto się do niej udać, nawet jeśli nie kusi nas wizyta w jednym z lokalnych przybytków. Pod światłami neonów ukrywają się bowiem zabytkowe domy, z których wiele pamięta czasy średniowiecza. W sercu dzielnicy stoi najstarsza budowla miasta – Stary Kościół. Zaledwie kilka metrów dalej turyści mogą podziwiać rzeźbę nazwaną „Belle“, zadedykowaną wszystkim prostytuującym się. Na brązowej tablicy pod nią można przeczytać: „Szanujcie pracowników seksualnych całego świata“.

Najchętniej odwiedzanym współcześnie zabytkiem jest wizualnie niepozorny dom pod adresem Prinsengracht 247. To właśnie w nim podczas II wojny światowej ukrywała się Anna Frank ze swoją rodziną i znajomymi rodziny, zanim policja odkryła ich w 1944 r. Dwa lata życia w niewielkiej kryjówce młoda dziewczyna opisała w swoim dzienniku, który został później przetłumaczony na 50 języków świata.

Na ulicach Amsterdamu pierwszeństwo mają rowery

Tam, gdzie u nas między domami bywa ulica, w Holandii jest po prostu woda; na to mówi się gracht, a gdy ta woda płynie z miasta do miasta, to już jest kanaal“ – tak opisuje czytelnikom Amsterdam Karel Čapek w swojej książce „Obrazy z Holandii“. Nie bez powodu holenderską metropolię nazywa się Wenecją Północy lub Miastem na Palach.

Żółty autobus RegioJet zatrzymuje się na parkingu w dzielnicy Zeeburg. Do centrum miasta można stamtąd dojechać tramwajem. Ale Amsterdam najlepiej zwiedza się z pokładu łodzi. Miasto przecina 165 kanałów. A kto nie przepada za wodą, może wybrać rower. Te są w Amsterdamie dosłownie wszędzie, o czym trzeba pamiętać chodząc pieszo, aby uniknąć nieprzyjemnych konfliktów. Rower ma w tym mieście zawsze pierwszeństwo!

Kto mimo wszystko zdecyduje się na korzystanie z transportu publicznego – w centrum miasta przede wszystkim tramwajów, zaś na obrzeżach autobusów – powinien kupić tzw. Strippenkaart. Bilet można nabyć w kiosku lub automacie. Najtańsza karta z piętnastoma paskami kosztuje 15 EUR. Na karcie trzeba zawsze zaznaczyć ilość stref, które się przekracza oraz jedną więcej. W przypadku poruszania się w jednej strefie, na karcie oznacza się dwa paski. Uwaga na kontrolerów - pojawiają się często, a kary są wysokie!

Zakwaterowanie i przejazd